Peppol 2026

Vannaf 2026 wordt het voor alle bedrijven in België verplicht om gebruikt te maken van Peppol. Wat is Peppol en krijgt u er mee te maken? Op deze pagina vertellen we u er alles over.

Wat is Peppol en hoe werkt het? 

Peppol (Pan-European Public Procurement Online) is een digitaal platform dat ontworpen is om gestructureerde documenten (zoals de elektronische factuur) op een veilige manier uit te wisselen.

Vanaf 01.01.2026 moet u aan uw btw-plichtige klanten verplicht een digitale factuur versturen die aan de standaardvereisten van het Peppol-netwerk voldoet. Ten aanzien van uw b2b-klanten zal een factuur in pdf-formaat of met de post dus niet meer geldig zijn.

Hoe factureert u digitaal 

In de praktijk zal u daarvoor gebruik moeten maken van facturatiesoftware. Via die software kunt u zich op het Peppol-netwerk registreren, waarna u een uniek Peppol-identificatienummer krijgt. Uw klant zal ook zo’n nummer (moeten) hebben, zodat de software, waarin u de factuur opmaakt, die aan uw klant kan laten toekomen via het Peppol-netwerk. Uw klant kan de factuur dan openen in zijn eigen software. Er komt dus geen e-mailuitwisseling meer aan te pas.

Wat met uw b2c-klanten?

Ten aanzien van uw b2c-klanten wordt gestructureerd elektronisch factureren, zoals gezegd, in principe niet verplicht. U kunt hen ook geen e-factuur versturen via het Peppol-netwerk, omdat ze op dat netwerk niet geregistreerd zullen zijn.

In de praktijk zal de facturatiesoftware die u gebruikt voor het gestructureerd elektronisch factureren dat ook mogelijk maken. In plaats van ‘verzenden via Peppol’, kiest u gewoon voor ‘verzenden als pdf’.

Elektronisch factureren aan klanten buiten België zal pas vanaf 2030 verplicht worden. Ook aan die klanten kunt u dus voorlopig zoals vroeger een pdf versturen.

Een belastingplichtige die van de kleineondernemersregeling gebruikmaakt, moet ook gestructureerd elektronisch gefactureerd worden. Dat geldt niet voor een op basis van artikel 44 W.Btw vrijgestelde btw-plichtige.

U heeft alleen b2c-klanten, dus geen Peppol? 

Toch wel! Ook als u alleen b2c-klanten heeft, zal u zich in de praktijk op het Peppol-netwerk moeten registreren. U moet namelijk de gestructureerde digitale facturen van uw leveranciers kunnen ontvangen en dat is alleen mogelijk als u op het Peppol-netwerk geregistreerd bent.

Fiscale ondersteuning bij de investering in software e.d.

Om de kostprijs van de overstap naar elektronische facturatie enigszins te milderen, heb je voor de kosten die je moet maken voor het gebruik van gestructureerde elektronische facturen (de aankoop van of een abonnement op een facturatiesoftwarepakket e.d.) recht op een extra fiscale aftrek, hetzij onder de vorm van een verhoogde aftrekbaarheid van de kosten van 120%, hetzij onder de vorm van een verhoogde investeringsaftrek van 20% voor afschrijfbare investeringen. Het gaat dan zowel om de abonnementskosten van de facturatiesoftware als de eventuele dienstverlening die nodig is om die te implementeren.

Advieskosten omvatten alle kosten die gemaakt worden voor de ‘voorbereiding’ of de ‘operationalisering’ van de verplichte e-facturatie. Dat zijn volgens ons dus zowel de IT-advieskosten als de kosten van uw accountant.

Facturatiesoftware die u afschrijft, geniet de 120%-aftrek niet. U krijgt dan wel de verhoogde investeringsaftrek van 20%.

Extra informatie

Tips-and-Tricks 

Per mail houden wij onze klanten op de hoogte op het gebied van accountancy and finance. Bijvoorbeeld over wijzigingen in de wetgeving. Ook geven wij onze klanten handige tips over hoe zij hun boekhouding nog beter en gemakkelijker kunnen doen. Een online versie van onze email over Peppol kunt u hier vinden: