Mailing Peppol

Per mail houden wij onze klanten op de hoogte van wijzigingen op het gebied van accountancy-wetgeving. Wij bieden onze klanten ook de laatste tips-and-tricks. Op deze pagina een online versie van onze mailing omtrent Peppol

Beste klant,

De federale ministerraad heeft op voorstel van minister van Financiën Vincent Van Peteghem een voorontwerp van wet goedgekeurd dat elektronische facturatie tussen bedrijven verplicht vanaf 1 januari 2026. Daarnaast is er een financiële gunstmaatregel van kracht zodat de kosten voor e-facturatiesoftware en advies 120% aftrekbaar zijn.

Digitaal factureren verplicht. Vanaf 01.01.2026 zal u aan uw btw-plichtige klanten verplicht een digitale factuur moeten versturen die aan de standaardvereisten van het Peppol-netwerk (Pan-European Public Procurement Online) voldoet. Dat is een gestructureerd digitaal formaat met een achterliggende computercode, waardoor de factuur gemakkelijk gelezen kan worden door boekhoudsoftware

Ten aanzien van uw b2b-klanten zal een factuur in pdf-formaat of met de post dus niet meer geldig zijn.

U heeft alleen b2c-klanten, dus geen Peppol? Toch wel! Ook als u alleen b2c-klanten heeft, zal u zich in de praktijk op het Peppol-netwerk moeten registreren. U moet namelijk de gestructureerde digitale facturen van uw leveranciers kunnen ontvangen en dat is alleen mogelijk als u op het Peppol-netwerk geregistreerd bent.

Wij hebben enkele tools uitgetest/onderzocht om na te gaan welke toepassing een grote meerwaarde kan bieden voor jou als ondernemer.

Intussen heeft de praktijk uitgewezen dat Billit (zie www.billit.be) een gebruiksvriendelijke en betaalbare oplossing vormt voor het digitaliseren van jouw administratie.

Enkele voordelen voor u als ondernemer:

  • Opmaken offertes, bestelbonnen, leveringsbonnen en verkoopfacturen
  • Facturen ontvangen én versturen versturen via Peppol
  • Digitaliseren van de aankoopfacturen aan de hand van ons zelflerend OCR-systeem
  • Automatische betalingscontrolem.v. koppeling met de bank
  • Mogelijkheid om herinneringen te versturen
  • Betalen van aankoopfacturenm.v. QR code of betalingsbestand
  • Beheer klanten- en leveranciersbestand
  • Digitaal (opmaken en verwerken van facturen via de smartphone/tablet) én veilig archief

Wekelijks worden er verschillende webinars georganiseerd om u als ondernemer wegwijs te maken in het platform. Dit is geheel gratis:

  • Hoe start je met Billit voor ondernemers: webinar gericht op werken met Billit voor ondernemers! Inschrijven voor deze sessie kan via:  Workshops | Billit (“hoe start je met Billit”)

Hieronder kan u de link terugvinden naar ons kort filmpje (mag ook doorgestuurd worden naar de ondernemer):

Mochten de klanten interesse hebben om een online webinar te volgen, dan kunnen zij zich inschrijven via onderstaande link:

Inschrijving webinar

Bekijk nu onze quickstart-video’s!
Aan de slag met Billit in 6 stappen (voor ondernemers)

Je kan een gratis testperiode starten via onderstaande link:

https://my.billit.be/account/FieldTrust-Connexa/Register

Hieronder kan u de tarieven terugvinden (betaald door de ondernemer):